Is het nieuwe VW logo van 3D naar 2D een slimme zet?

De elektrische ID.3 kreeg in 2019 als eerste VW-model het nieuwe tweedimensionale logo. Het nieuwe logo staat volgens Volkswagen symbool voor ‘electric, connected & CO2 neutral’ (bron Autoweek 09/09/2019). Klinkt interessant, maar voor mij staat het vooral voor ‘strak en eigentijds’. De logo-restyling heeft flinke consequenties voor de 14 modellen voor het interieur, denk aan het infotainment, stuur, bekleding en sleutel. Ook het exterieur is aangepast, zoals de grille, achterklep en velgen. Daarnaast zullen de meer dan 10.000 dealers in 171 landen in hun interieur de logo’s moeten laten aanpassen en buiten de lichtbakken moeten vervangen. En denk ook aan alle andere fysieke en digitale brand touchpoints zoals folders, kleding en promotiematerialen zoals pennen, paraplu’s, horloges en golfballen. Tijdens mijn lessen Brand Design aan de Beeckestijn Business School vraag ik de studenten of ze deze logo aanpassing een slimme zet vinden. Vaak is het antwoord “nee, zonde van het geld”, maar na het tonen van foto’s van de oude VW Golf en de nieuwe ID.4 zijn ze toch enthousiast over het nieuwe logo. Waaruit maar weer eens blijkt dat een logo een belangrijk onderdeel van de branding is, maar niet als losstaand beoordeeld kan worden. De context met andere stijlelementen zoals de vormgeving van de producten of het umfeld, zoals social media, bepalen pas echt hoe je het logo ervaart. Wat mij betreft dus, ondanks de forse investering, een goede move van VW.

Het eerste VW logo is ontworpen in 1937 (en kun je een nogal beladen symbool in herkennen) en verscheen bij de introductie van de Kever in 1938. Na 1945 volgden een aantal kleine logo aanpassingen waarin je het huidige logo goed herkent, dus je kunt voor het logo van 2019 gerust van ‘retro-design’ spreken.

In 1974 is de VW Golf geïntroduceerd, waarvan er inmiddels meer dan 37 miljoen zijn geproduceerd. Het in 2000 toegepaste 3D logo is ruim 19 jaar gebruikt en bij iedereen bekend als het symbool van VW.

De eerste VW modellen met het nieuwe logo waren de elektrische ID.3 en ID.4. Hierin kon je al het nieuwe VW-design ontdekken met strakke lijnen en ‘de kunst van het weglaten’. Met de introductie van de ID.Buzz in 2022 wordt het retro-design verder toegepast en hierover meldt Volkswagen zelf: “de meest iconische Volkswagen is terug van weggeweest.”

Het nieuwe VW logo komt uitstekend tot zijn recht op de Volkswagen Facebook pagina. De nieuwe ID.7 (volgens TopGear de Passat van de toekomst) speelt daarin nu de hoofdrol. Ruim 33 miljoen (!) mensen vinden de pagina leuk, dus je kunt met een gerust hart zeggen dat het ‘wagens van het volk’ zijn.