Compleet rebranding project

Waarom rebranden?

Waarom zou je je merk opnieuw gaan vormgeven? Omdat het een goede investering is in de toekomst! En vaak ook omdat het noodzakelijk is. Redenen kunnen o.a. zijn:

  • De huisstijl is verouderd (een logo gaat gemiddeld 10 jaar mee, verpakkingen 5 jaar en de website minder dan 3 jaar).
  • Door een fusie of overname moeten twee merken worden samengevoegd tot één merk.
  • Concurrenten hebben door hun rebranding een betere uitstraling gekregen.
  • Er zijn nieuwe doelgroepen die zich niet of minder herkennen in de huidige vormgeving.
  • Er is geen sterk werkgeversmerk om medewerkers te behouden of te werven.
  • Er is imago-schade ontstaan door fouten in kwaliteit, productie, logistiek, etc.
  • Meer aandacht voor duurzaamheid vraagt andere communicatie en materialen.
  • Ontwikkelingen in de markt vragen om een andere positionering en vormgeving.
  • Nieuwe wetgeving vereist aanpassingen in materialen en teksten.
  • Internationale groei vraagt meer dan alleen Nederlandse merkuitingen.

Het project eerst inzichtelijk maken

Het is slim om eerst na te denken over wat je wil bereiken, wat je wel en niet wil aanpassen en wat het zal gaan kosten. Ik kan je hierbij helpen met mijn Brand Design model als basis. Te beginnen in de kern door de merkidentiteit, de stip aan de horizon, helder vast te leggen. En daarna te beoordelen of de look & feel van het merk hier nog optimaal bij aansluit. In het model zijn de 16 meest voorkomende fysieke en digitale merkuitingen opgenomen, zodat je vooraf kunt bepalen welke je wil aanpassen. En wat dit zal gaan kosten qua ontwerp, uitwerking en productie.

Download het model

Proces op maat

Ik heb meer dan 100 rebranding projecten gedaan en ervaren uit welke onderdelen een goed en succesvol proces bestaat. En toch blijft het maatwerk, omdat elk bedrijf en merk uniek is. Onderdelen van het proces die ik voor je kan verzorgen vanuit strategie, creatie en realisatie zijn:

Strategie

  • Analyse van de huidige positie van het merk versus de belangrijkste concurrenten.
  • Verkennen van de relevantie van het merk voor klant-doelgroepen en de eigen medewerkers.
  • Interviews met medewerkers en klanten over hoe zij het merk ervaren.
  • Gezamenlijk ontwikkelen van de stip aan de horizon en gewenste merkidentiteit.
  • Ontwikkelen van de merkbelofte in een aantrekkelijke zin (de pay-off).
  • Ontwikkelen van een effectief marketingcommunicatie programma.
  • Analyse van de huidige merkuitingen en bepalen welke aangepast moeten worden.
  • Vervaardigen van kostenindicaties voor strategie, creatie, realisatie en productie.

Creatie

  • Vervaardigen van de briefing voor het huidige ontwerpbureau.
  • Indien nodig selecteren van een nieuw ontwerpbureau.
  • Bespreken van de briefing voor de te maken creatieve voorstellen met het ontwerpbureau.
  • Beoordelen van de creatieve voorstellen op basis van de briefing.
  • Eventueel laten beoordelen van het nieuwe design bij medewerkers en klanten.
  • Eventueel laten optimaliseren van de voorstellen.
  • Gezamenlijk bepalen van het definitieve creatieve design.

Realisatie

  • Bespreken en plannen van de volgorde van de uit te werken merkuitingen.
  • Briefen van het designbureau, de websitebouwer, fotograaf, tekstschrijver, etc.
  • Verzamelen van alle benodigde input (zoals verpakkingsteksten in alle talen).
  • Schrijven van ontbrekende teksten en begeleiden en beoordelen van fotografie.
  • Controleren van de diverse uitwerkingen van de externe partners.
  • Aanvragen van offertes voor productie (drukwerk, standbouw, etc.).
  • Begeleiden van de productie en beoordelen juiste kleuren etc.
  • Intern introduceren van de nieuwe merkstijl, eventueel met een merkpaspoort voor iedereen.
  • Vastleggen van het nieuwe merk in woord en beeld in een praktische manual of Brand Book.

Hoe te beginnen?

Tijdens een vertrouwelijk kennismakingsgesprek kunnen we samen het rebranding project verkennen en kan ik aangeven hoe ik daarbij kan ondersteunen of het hele project kan verzorgen. Bijvoorbeeld als interim rebranding manager en afhankelijk van de grootte en complexiteit van het project met een intern multidisciplinair rebranding-team. Deels op locatie en deels online. Uiteraard maak ik dan ook een offerte op maat voor mijn werkzaamheden.

Merk expert Ruud Boer RM

Mijn 38-jarige marketingcarrière ben ik begonnen als brand en marketing manager voor de mooie merken Bols, Venco, Red Band, Reebok, LU en LIGA. Daarna heb ik als directeur en partner van Brand Designbureau Bataafsche Teeken Maatschappij een groot aantal B2B en B2C bedrijven geholpen met merkstrategie en vormgeving. En sinds 2024 ondersteun ik als merk expert en eigenaar van Merk-Expert BV opdrachtgevers om te groeien met een sterk merk. Ik zal mijn marketing- en merkkennis graag inzetten om ook jouw bedrijf te laten groeien.

Neem contact met op