Het merk Ruud Boer RM
Als je zoals ik iedere dag bezig bent met het typeren van de merken van anderen, is het leuk om ook jezelf eens als merk te vast te leggen. Zodat iedereen kan beoordelen wat me motiveert vanuit mijn Why, How en What. Best een uitdaging om dat voor mezelf te bepalen en aan te vullen met andere merktyperingen zoals mijn merkwaarden en merkbelofte. Maar ook wel erg leuk.
Het merk Ruud Boer RM
Als je zoals ik iedere dag bezig bent met het typeren van de merken van anderen, is het leuk om ook jezelf eens als merk te vast te leggen. Zodat iedereen kan beoordelen wat me motiveert vanuit mijn Why, How en What. Best een uitdaging om dat voor mezelf te bepalen en aan te vullen met andere merktyperingen zoals mijn merkwaarden en merkbelofte. Maar ook wel erg leuk.
Why, How & What
Voor opdrachtgevers gebruik ik vaak de Golden Circle van Simon Sinek om de merkidentiteit te verkennen. Sinek heeft het model ontwikkeld op basis van interviews waaruit blijkt dat succesvolle merken niet denken vanuit wat ze doen, maar waarom ze het doen. Mijn Golden Circle is kort samengevat:
Why: Ik wil graag bijdragen aan een mooiere (merk)wereld.
How: Door mensen en merken te inspireren om succesvol te zijn en te stralen.
What: Delen van mijn merkkennis en -ervaring vanuit mijn bedrijf, mijn boek, lesgeven en als coach, als toezichthouder/commissaris en als vrijwilliger.
Merkwaarden & merkbelofte
De externe merkwaarden die aangeven wat me waardevol maakt zijn:
MERK EXPERT
Met 38 jaar ervaring in merkstrategie en Brand Design weet ik wat er nodig is om een sterk merk te bouwen in Business to Business en Business to Consumer markten.
INSPIRATOR
Mijn motto is: “als je niet kunt delen, kun je ook niet ontvangen”. Daarom deel ik al mijn kennis en ervaring in mijn boek Brand Design, met coaching, gastcolleges, workshops en als vrijwilliger.
GENIETER
Het leven is leuk, dus geniet ik graag van het goede leven met een hapje en heerlijk wijntje. En als je iets hebt bereikt waar je trots op bent, zoals het succes van mijn boek, dan mag je dat vieren.
Jouw rots in de branding
Dat is mijn merkbelofte / pay-off aan jou. Omdat ik je als Register Marketeer (RM) kan helpen om samen een sterk merk te bouwen.
En je altijd kan terugvallen op mijn kennis, ervaring, motivatie, steun en inspiratie.
Ook leuk om te weten over mij
Spreker
Geef mij een podium en ik begin te praten. Ik deel graag mijn kennis en ervaring om een zaal te inspireren met veel visuele voorbeelden. Je kunt me inhuren voor een dagje met het MT op de hei, teambuilding tussen marketing en verkoop, marketingteam inspiratie of een andere leuke aanleiding.
Auteur
Sinds 2002 heb ik het begrip Brand Design in Nederland op de kaart gezet. Inmiddels wordt de 7e editie (22e druk) van mijn boek Brand Design gebruikt op alle hbo’s in Nederland (en deels in België) en zijn er meer dan 25.000 exemplaren van verkocht. Sinds 2022 is mijn boek er ook in het Engels.
Docent
Na 10 jaar lesgeven bij de SRM, ben ik sinds 2020 docent bij Beeckestijn Business School. Met veel plezier geef ik de les Brand Design in de opleiding Post Master Strategisch Brand Management aan groepen enthousiaste marketeers. Wat ik vooral erg leuk vind is de interactie met de marketing professionals over actuele praktijk voorbeelden.
Toezichthouder
Zonder bescheiden te zijn, denk ik dat ik een goede toezichthouder kan zijn in een Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht, omdat ik outside-in denk. Bijvoorbeeld “wat is de waardepropositie over 5 jaar?” Tijdens mijn Governance opleiding bij Board Company heb ik geleerd dat ik nieuwsgierig mag en moet zijn als toezichthouder.
Track record
Bij deze mooie bedrijven heb ik mogen werken:
| 2024 – heden | Merk-Expert BV – merkstrateeg / directeur / eigenaar |
| 1998 – 2023 | Bataafsche Teeken Maatschappij BV – directeur / eigenaar |
| 1996 – 1998 | General Biscuits – marketing manager LU & LIGA |
| 1994 – 1996 | Reebok Nederland – marketing manager |
| 1991 – 1994 | Bols Benelux – senior brand manager Bols, Crodino en Cutty Sark whisky |
| 1988 – 1991 | Red Band Venco – senior product manager Red Band, product manager Venco |
| 1986 – 1988 | Bols Nederland – junior product manager Henkes |
Ruud Boer als mens
Naast goed zakelijk contact vind ik het ook belangrijk dat er een persoonlijke klik is. Daarom hier wat persoonlijke info over mezelf:
- Vrije tijd: Pieterpad wandelen en relaxen in de tuin
- Vakanties: Italiaanse meren en rondreis Maleisië en Egypte
- Steden: Singapore, Berlijn en Wateringen
- Eten: sushi, pizza en spaghetti aglio, olio e peperoncino
- Wijn: Arneis (wit) en Barolo (rood)
- Muziek: Pink Floyd, The Cure (Pinkpop 2019) en Claude

Voor deze mooie bedrijven heb ik mogen bijdragen aan de merkstrategie:













