Wat zijn merkuitingen?
Merkuitingen zorgen ervoor dat je merk tastbaar wordt en ook echt tot leven kan komen bij de doelgroepen. Het zijn alle ‘brand touch points’ die je merk nodig heeft en worden ontworpen tijdens het Brand Design proces.
Wat zijn merkuitingen?
Merkuitingen zorgen ervoor dat je merk tastbaar wordt en ook echt tot leven kan komen bij de doelgroepen. Het zijn alle ‘brand touch points’ die je merk nodig heeft en worden ontworpen tijdens het Brand Design proces.
Succesvol boek Brand Design
Ik ben erg trots op het boek Brand Design dat ik heb geschreven. De eerste editie kwam uit in 2002 en inmiddels wordt de 7e editie (22e druk) gebruikt op alle hbo’s in Nederland. Mijn Brand Design-model heeft al meer dan 30.000 marketeers geholpen bij het vormen en vormgeven van merken. Het vormt de basis van mijn boek en geeft stapsgewijs aan hoe je een sterk merk kunt bouwen.


Nuttig Brand Design model
De basis van mijn boek wordt gevormd door het Brand Design-model dat ik heb ontwikkeld. Een praktische leidraad voor het bouwen van sterke merken. Te beginnen in de kern van het model: eerst samen de mentale merkidentiteit ontwikkelen en vastleggen: wat maakt je merk uniek en relevant voor de diverse doelgroepen. Vand aaruit ontwerpen van een aansprekende en onderscheidende visuele merkidentiteit (look & feel). Die daarna kan worden doorvertaald naar de 16 meest voorkomende fysieke en digitale merkuitingen.
De onmisbare merkuitingen
Bij Brand Design – het vormen en vormgeven van merken – begin je met de mentale en visuele merkidentiteit. Maar aan een merk dat alleen op papier bestaat heb je nog niets, je zal het met merkuitingen vorm moeten geven. Ik deel graag de 16 meest voorkomende fysieke en digitale merkuitingen met je.
Fysieke merkuitingen
In mijn Brand Design model heb ik de 16 meest voorkomende fysieke en digitale merkuitingen opgenomen. Handig als checklist voor de start van het Brand Design proces om de briefing, timing en begroting te kunnen opstellen. En handig tijdens het proces om alle merkuitingen op elkaar af te stemmen. Ik zal de fysieke brand touch points kort toelichten met enkele voorbeelden:
Corporate fysieke merkuitingen
a. Stationery: briefpapier, factuurpapier, enveloppen, adresstickers, visitekaartjes.
b. Pand & interieur: architectuur, locatie, entree, inrichting, sfeer, materialen.
c. Rapportages: templates voor rapporten, jaarverslagen, CSR-rapporten.
d. Auto’s en kleding: vrachtauto’s, personenauto’s, fietsen, bedrijfskleding, beurskleding.
Fysieke merkuitingen met betrekking tot producten en diensten
a. Verpakkingen: b2c-consumentenverpakkingen en b2b-(verzend)verpakkingen.
b. Product Design (3D): vormgeving van het product zoals Dyson en/of van de verpakking zoals het Coca-Cola-flesje.
c. Diensten & Service Design: optimalisatie van de customer journey.
d. Instore reclame & POS-materialen: conceptstores, displays, schapstroken.
Fysieke merkuitingen met betrekking tot externe communicatie
a. Advertising & promoties: tv-reclame, radioreclame, dagblad- en tijdschriftadvertenties, bioscoopreclame, outdoor reclame, vakbladadvertenties.
b. Brochures & leaflets: bedrijfsbrochures, producten- of dienstenleaflets, receptenfolders.
c. Beurzen & events: vakbeurzen, consumentenbeurzen, eigen events, events van derden.
d. Sponsoring: sport, cultuur, personen, goede doelen, eigen medewerkers.
Interne fysieke merkuitingen
a. Personeelsblad: kwartaalblad, maandblad, informatie op prikborden.
b. Merkpaspoort: informeren en motiveren van alle medewerkers. (‘Jij bent het merk.’)
c. Merkworkshops & trainingen: opleiding van medewerkers in de werkwijze en gewenste uitstraling van het merk.
d. Onboarding: nieuwe medewerkers meenemen in het merk, door ze in te werken op de benodigde kennis, vaardigheden, houding en het gewenste gedrag vanuit het merk.

Digitale merkuitingen
Digitale brand touch points worden steeds belangrijker om het merk online bekendheid en waarde te geven. Vaak tegen geringe productie- en plaatsingskosten en met hoge flexibiliteit omdat ze makkelijk zijn aan te passen. De zestien meest voorkomende digitale merkuitingen heb ik ook gegroepeerd op basis van het bedrijf, de producten en diensten, de externe communicatie en de interne uitingen:
Corporate digitale merkuitingen
a. Website: communiceren, ‘branden’, verleiden, contact, publiceren, offerte aanvragen en indirect verkopen.
b. Powerpoint: B2B-bedrijfspresentaties, product- of dienstintroducties.
c. E-mailhandtekening: digitaal visitekaartje met koppeling naar website, social media en events.
d. Templates: sjablonen voor digitaal briefpapier, offertes, memo’s, rapportages.
Digitale merkuitingen met betrekking tot producten en diensten
a. Webshop: informeren, verleiden en direct verkopen.
b. Apps: merk-apps, promotionele apps, informatieve apps, instructie-apps.
c. Vergelijkingssites: Zoover, TheFork, Independer, Consumentenbond, Pricewise.
d. Games, virtual reality (VR) & augmented reality (AR): branded games, adverteren in games, VR-bril, AR-apps.
Digitale merkuitingen met betrekking tot externe communicatie
a. Social media: LinkedIn (B2B), Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, X, WhatsApp, Pinterest, Snapchat.
b. SEA & online banners: Google Ads, display advertising op externe websites, remarketing.
c. Affiliates & influencers: inzetten van online netwerken en websites van derden (‘affiliates’) en van beïnvloeders, adviseurs, rolmodellen, merkambassadeurs.
d. E-mailmarketing: met toestemming van de ontvanger e-mails sturen met aanbiedingen, promoties, loyaliteitsprogramma’s.
Interne digitale merkuitingen
a. Intranet: intern communicatieplatform met nieuws, agenda, formulieren, productinformatie en sociale informatie als verjaardagen, personeelsfeesten.
b. Meetings & workshops: online trainingen met Microsoft Teams, Zoom, Webex.
c. Beeldbank & Sharepoint: database met ontwikkelde foto’s en illustraties, logovarianten, merkdocumenten.
d. Brand Manual: vastleggen van de mentale en visuele merkidentiteit (online).
20 Brand Design cases van Register Marketeers
Voor de 7e editie (21e druk) van mijn boek Brand Design heb ik 20 Register Marketeers gevraagd om je een kijkje achter de schermen te geven over het merk waarbij ze betrokken zijn. Dit heeft geresulteerd in 20 mooie en interessante Mini-Cases en een Maxi-Case, die ik graag met je deel.
Naar de Brand Design cases
Merk expert Ruud Boer RM
Ik zal graag mijn kennis en ervaring op gebied van marketing en merken voor je inzetten. Mijn boek Brand Design en 38 jaar ervaring in het bouwen van sterke B2B en B2C merken vormen hiervoor de basis.
Neem contact met me op