Nico Kamminga RM

Initiatiefnemer Caredate
Maatschappelijk ondernemer

Caredate

Start-up in de zorg

De wachtlijsten in de GGZ (de geestelijke gezondheidszorg) werden steeds langer, terwijl talentvolle, universitair opgeleide psychologen door overdadige regelgeving en gevestigde belangen niet aan de bak komen. Dat kan anders, dus ging ik met een klein team van vrienden aan de slag om de platformeconomie toe te passen in de zorg.

Caredate is de naam

Het idee: creëer de mogelijkheid dat mensen die geestelijke zorg zoeken direct aan de slag kunnen met een psycholoog. Een webbased instelling zonder bureaucratisch gedoe. Na het opstellen van de visie, missie en ambitie, moet je concreet worden. Elementen: laagdrempelig, professioneel, je kiest zelf online je psycholoog en de psycholoog neemt binnen 24 uur contact met je op. Je maakt kennis met elkaar en als je samen het vertrouwen hebt, ga je met elkaar aan de slag. Dit gegeven bespraken wij met een ervaren psycholoog, meer dan 40 jaar in het vak. Na zijn eerste reactie “dat werkt niet zo” ontstond bij hem toch enthousiasme. Zijn advies: ‘Als jullie die website gaan maken, neem dan de logica van datingsites mee.’ Dat was dé inspiratie voor onze naam Caredate, met als pay-off: “Als je het even niet meer weet.”

Harde en rationele hijsstijl

In november 2015 ging Caredate live met een eenvoudige huisstijl, inclusief een ‘verward mannetje’ als icoon. Inderdaad, laagdrempelig, met een knipoog. Tijdens het eerste jaar van Caredate hebben we continu bij psychologen, klanten en belangstellenden om reacties gevraagd op onze huisstijl. De rode draad: weinig emotie, warmte en professionaliteit. Harde kleuren. En waar slaat dat mannetje op? Als marketeer weet je dat beslissingen grotendeels op basis van emotie worden genomen. Vreemd dat je daar met je eigen project dan zo anders mee omgaat. Een belangrijke les.

Warm welkom in eigen stijl

Met een warme, kleurrijke uitstraling gingen wij 2017 in. Een styling waar iedereen meteen heel blij mee was. Veel beter passend bij de bedrijfscultuur, waarin warmte, vertrouwen en autonomie de kernwaarden zijn. Neem het logo, met bolletjes in hersenformatie, in de verte ook lijkend op een hartje. En in het verlengde daarvan de presentaties van de psychologen op onze website: geen standaardfoto’s en verhalen, maar in een stijl die bij de betreffende psycholoog past en waar hij of zij zich prettig bij voelt. De belangrijkste les: met een nieuwe huisstijl zorg je, als je er duidelijk en enthousiast over communiceert, ook voor een ‘vibe’, een nieuw elan bij je mensen. Reacties als “hier voel ik mij bij thuis” spreken boekdelen. 

.

Mobile first: digital proof design

Met een warme, kleurrijke uitstraling gingen wij 2017 in. Een styling waar iedereen meteen heel blij mee was. Veel beter passend bij de bedrijfscultuur, waarin warmte, vertrouwen en autonomie de kernwaarden zijn. Neem het logo, met bolletjes in hersenformatie, in de verte ook lijkend op een hartje. En in het verlengde daarvan de presentaties van de psychologen op onze website: geen standaardfoto’s en verhalen, maar in een stijl die bij de betreffende psycholoog past en waar hij of zij zich prettig bij voelt. De belangrijkste les: met een nieuwe huisstijl zorg je, als je er duidelijk en enthousiast over communiceert, ook voor een ‘vibe’, een nieuw elan bij je mensen. Reacties als “hier voel ik mij bij thuis” spreken boekdelen. 

Oftewel: hoe sterk komt je merk, je identiteit over op dat veel kleinere, mobiele scherm? Daarvoor hebben wij ook gekeken naar de ontwikkeling van logo’s van grote consumentenmerken als Disney en Coca-Cola. Van complexiteit zijn zij naar ‘flat design’ gegaan: eenvoud en duidelijkheid voor een goede toepassing in alle digitale kanalen. Anders gezegd: van heel mooi naar strak. Wordt vervolgd!

Wat je kunt leren van deze case

  • Blijf continu checken hoe je huisstijl beleefd wordt door de diverse doelgroepen.
  • Durf te veranderen, de levensduur van een niet-optimale huisstijl kan beter kort zijn dan dat je blijft doormodderen.
  • De techniek blijft zich ontwikkelen, loop minimaal mee maar liefst voorop.
  • Kijk ook buiten je eigen sector, laat je inspireren door de grote consumenten merken (ook als je zelf een relatief kleine speler bent).
Download deze case